Sidor

fredag 13 maj 2016

Sara Stridsberg till akademien

Åh vad roligt! Sara Stridsberg blir ny ledamot i Svenska akademien!

Jag tycker om hennes författarskap även om jag inte läst så mycket. Nu får jag nog ge mig på Darling River som legat läge i "att-läsa-högen". :-)

Jag har läst Beckomberga - Ode till min familj (och såklart sett den som teater på Dramaten!)

Jag såg nyligen pjäsen American Hotel på Stadsteatern och läste sedan novellen utgiven av Novellix.


Så här skriver Akademien i sitt pressmeddelande:


Till ny ledamot på stol nummer 13 efter författaren och översättaren Gunnel Vallquist har Svenska Akademien utsett författaren och dramatikern Sara Stridsberg. Hon kommer att ta sitt inträde vid Akademiens högtidssammankomst den 20 december i år.
Sara Stridsberg är född 1972 och bosatt i Stockholm. Hon debuterade med Happy Sally 2004 och fick sedan sitt genombrott, även internationellt, med romanen Drömfakulteten 2006, vilken följdes av ytterligare en framgång med Darling River 2010.
Som dramatiker har Sara Stridsberg främst samarbetat med Dramaten. Detta arbete inleddes 2006 med den uppmärksammade pjäsen Valerie Solanas ska bli president i Amerika och fortsatte med Medealand 2009 och Dissekering av ett snöfall 2012.
Sara Stridsberg gav 2014 ut den prisade Beckomberga. Ode till en familj, som även fick dramatisk form hösten 2015.


Här intervjuar DN.
Lyssna på henne i Lundströmsbokradio, och Sommar.


Inlägg 74/100 i utmaningen #blogg100






2 kommentarer: