Sidor

fredag 20 maj 2016

En syster i mitt hus av Linda Olsson

Det här är fint som vanligt när Linda Olson skriver om relationer och möten. En syster i mitt hus av Linda Olsson är ett familjedrama om svek, sorg, hopp och förlåtelse. som visar hur långt ifrån vi kan vara de som står oss allra närmast. Hur vi kan missförstå och feltolka när vi inte pratar med varandra.
  • "Det ligger en sorts trygghet i att saker och ting förblir detsamma."
Två systrar som har helt olika minnesbilder av sin uppväxt. Vad händer när de slutligen träffas och deras olika bilder ställs mot varandra?
De båda systrarna Maria och Emma har inte setts sedan begravningen av deras mamma för två år sedan. Nu kommer Emma på besök till Maria i hennes hus i Spanien. Till en början känns deras samvaro ansträngd och obekväm. --- Men successivt och trevande djupnar samtalen och minnena från barndomen kommer ifatt dem. Till slut måste de prata om det onämnbara. Om den förlorade systern. Den mest älskade, hon som dog. Och i bakgrunden finns hela tiden deras mamma som en skugga. Alltings början och alltings slut.
Författaren fångar fint de två systrarnas helt olika sätt att tackla livet. Deras oförmåga att till en början se varandra och förstå. Språket flyter fint och vi får framför allt följa berättar jaget, Maria, i hennes funderingar.
  • "För mig innebär att dela bara förlust. Aldrig gemenskap."
Jag gillar det, det får mig att fundera på mitt sätt att vara och hur jag hanterar mina relationer. Den här berättelsen fångade mig dock inte riktigt lika mycket som hennes övriga, den är lite snävare i sin form.


Jag har tidigare läst de flesta av hennes böcker, jag blev helt tagen av debuten Nu vill jag sjunga dig milda sånger. Så gillar du att läsa om människor, relationer, funderingar, livet, välj någon av hennes. Tack Brombergs för att jag fick möjlighet att läsa och fundera kring just denna.


Låna på biblan, köp hos din lokala bokhandlare eller hos t.ex. Adlibris.


PS. Jag tror jag måste åka till Cadaques i sommar, den lilla spanska byn där boken utspelar sig. Verkar fantastiskt mysigt! :)


Inlägg 81/100 i utmaningen #blogg100

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar