Sidor

tisdag 27 december 2016

Tio lektioner i manlighet av David Qviström

Jag var på Brombergs och drack glögg och tittade efter lite böcker. Det finns ju alltid rum för någon till i hyllan. Och så hittade jag denna, Tio lektioner i manlighet av David Qviström.

Hm.. spännande titel, snyggt omslag. I övrigt hade jag ingen aning. Den får det nog bli. Så viskas det i mitt öra - "Ska du köpa den? Passa på att prata med författaren, han står där." Då gör jag naturligt vis det. :) Ångrar inte boken eller pratet ett endaste dugg!

Den här berättelsen är inte alls vad jag trodde den skulle vara. Jag tycker om att inte veta för mycket innan och den överraskningen och nyfikenheten som kommer med det.

Visst, det handlar om tio lektioner i manlighet, det gör det. Ett klassiskt magasins-upplägg som ska vara en gnutta allvar men kanske mest bekräftande och roligt. De här lektionerna blir dock lite annorlunda vart efter berättelsen rullar på.

Mest av allt handlar det om livet och hur man blir den man blir, vad som formar. Men inte bara "man" utan vem som helst tycker jag nog. :) Hur tar man med sig sina upplevelser i barndomen till sina vuxna relationer. Vilka är ens förebilder och vad är man rädd för.

En del av historien är en makalös barndomsberättelse som kastar mig mellan glädje och sorg. Precist berättad med en skärpa som skär djupt i ångest och rädsla. Men också lycka och längtan. Makalöst som sagt!

De olika delarna som växlar mellan barndomen, vuxenlivet och lektionerna i magasinet är riktigt snyggt sammanvävda och perspektiven blir tydliga och den får mig att tänka till.

Det skulle kanske blivit lite mer stringent om berättelsen var lite kortare, nästan 500 sidor är ändå nästan 500 sidor.

Läs den, bokcirkla om den, diskutera den med vännerna!

Låna på biblan, köp hos din lokala bokhandlare eller hos Adlibris eller Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar