Sidor

fredag 30 december 2016

Arton grader minus av Stefan Ahnhem

Nu snackar vi spänning. Gastkramande spänning och en mycket snygg historia, berättad med bra flyt och stor skicklighet.

Det här är tredje delen i en serie om Helsingborgspolisen med Fabian Risk i spetsen. Jag har inte läst de tidigare men de kommer säkerligen finnas i högarna framöver när behovet av bra kriminalroman pockar på.

Hur mycket av en människas liv kan man stjäla? Det är nyckelfrågan i den här historien. Och vem kan man egentligen lita på. Obehagligt som tusan. 

Arton grader minus av Stefan Ahnem är svår att lägga i från sig. Den har tv-seriens upplägg med många olika berättelser som vävs samman och låter mig tappa andan med cliff-hangers i slutet på varje kapitel.
En bil kör ut över kajkanten i Helsingborgs hamn efter en våldsam biljakt. Allt pekar på att det var en olycka, men när föraren, en it-entreprenör som gjort sig en förmögenhet på mobilspel, obduceras visar det sig att han redan varit död i två månader då han hållits nedfryst. Inget är som de tror...
Ond bråd död, kapade identiteter, känslokalla ungdomar, förslagna bedragare... listan kan göras lång. Vi har också den sammansvetsade gruppen poliser som ska ta sig samman och lösa det hela. Och är de verkligen så nära som de tror?

Spänning som sagt, av stora mått. Jag kan invända mot de 500 sidorna, jag gillar ju inte riktigt det här långa. Jag hade också kunnat skippa någon av alla trådar, men jag inser att en del hänger med från tidigare, och andra ska med till flätan i kommande.  :)

Låna på biblan, köp hos din lokala bokhandlare eller på Adlibris eller Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar