Sidor

måndag 5 december 2016

Lucka 5 - Farväl, mitt kvinnofängelse av Karolina Ramqvist

Det är bra mysigt det här med adventskalender! När den dessutom innehåller fina läsupplevelser, kan det ens bli bättre?! ( jaja, jag har en liten chokladkalender också ;-) )

Dagens upplevelse är Farväl, mitt kvinnofängelse av Karolina Ramqvist. Jag tycker mycket om Ramkvists författarskap och har läst och skrivit om Alltings början, Flickvännen och Den vita staden.

Anita har precis förlorat Ana. Det är mörkt och skarpt formulerat. Det är smärta, sorg, saknad, utan att bli sentimentalt.
Jag mindes allt det som jag aldrig hade kunnat minnas om vi varit därute, om vi hade tillhört den vanliga världen med allt vad det innebar, allt oviktigt som görs viktigt och allt viktigt som glöms bort.
Vi får en liten inblick i en kärleksrelation i ett kvinnofängelse i USA, en relation där den ena blir frisläppt medan den andra sitter kvar för alltid. Kan man komma över det, går det att överleva utan hopp?

Författaren lyckas som vanligt med små medel och lågmälda ord förmedla stora händelser och känslor. 

Fram till julafton får du 10% rabatt hos Novellix, använd koden "sandkorn"!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar