Sidor

lördag 3 december 2016

Att få ett förtroende

Lite funderingar kring skrivande och läsande och tyckande.

Jag håller just nu på att läser en text som ska bli en bok. Det är en ganska klar text, men ännu inte helt färdigskriven. Att få förmånen att vara med i en skapandeprocess så här lite från sidan är himla roligt!

Det är ett förtroende. Att lämna ifrån sig sin, inte helt färdiga, text för bedömning av andra ögon måste vara svårt. Därför tar jag mig an uppgiften med stort allvar och ödmjukhet.

Det ger mig själv något också, såklart. Jag får fundera på mitt läsande, och fundera på hur jag uppfattar en text. Att behöva formulera sina åsikter är alltid givande, det kan man ju också göra i t.ex. bokcirklar. Jag är med i några stycken.

Jag är ju inte något proffs på läsande på det här sättet. Och i stunder av tvivel tänker jag, men vad i hela friden ska JAG kunna bidra med?! Men då tar jag ett djupt andetag och säger till mig själv. Men du, den här författaren har gett dig detta förtroende. Hen vet vad du är och vill ha en läsares syn på sin text. Och denna läsare är du, så get on with it!

Så då gör jag väl det...

Tack Valle för att du ger mig förtroendet, jag ger inom kort min bild av din text tillbaka. :)

Valle Wigers har tidigare skrivit God natt, oktober, en uppväxtskildring med ett politiskt Göteborgskt 70- och 80-tal som fond. Läs den!

Och som av en händelse åker jag på julmarknad på Nordens folkhögskola Biskop Arnö i morgon... det finns ett samband! ;-)

2 kommentarer:

  1. Bra, Katarina. Ge nu bra och snabba kommentarer för jag längtar efter att få läsa den boken. Snart!

    SvaraRadera
  2. Jag läser och läser! Det blir bra det här! :)

    SvaraRadera