Sidor

torsdag 15 december 2016

Sov du lilla videung av Cilla och Rolf Börjlind

Spänning! Sov du lilla videung av Cilla och Rolf Börjlind är den fjärde delen i serien om Olivia Rönning och Tom Stilton. Jag har inte läst de tidigare men sett den första, Springfloden, som serie på SvT.

Det här är spänning och realism mitt i nutiden. Vi hamnar mitt i flyktingströmmarna och hjälpaktioner på Stockholms centralstation. Vi får se barn försvinna och mördas, barn som inte syns som inte finns.

Verkligheten blir påtaglig mitt i polisromanen. Jag har stått där på centralen, mina vänner har tagit hand om flyktingar, ordnat mat och boende, pratat och tröstat.

Som Lotta Ohlsson säger i DN: Det är som att Börjlinds står mitt i samtidens stora problem, och lyckas dra ut essensen: Det finns förfärlig ondska på sina håll, och människor som vill göra andra illa. Det finns också en rad små enskilda skurkar som bara stöder ondskan för egen vinning. Men det finns också ett otal goda människor, som allt mer lär sig samarbeta.

Och det är trots allt de goda vi bör fokusera på i verkligheten.

Det är vasst och snyggt skrivet. Spännande mitt i allt det hemska och sorgliga. Bra helt enkelt. 

Cilla & Rolf Börjlind debuterade som deckarförfattare 2012 med Springfloden, den första boken om Tom Stilton och Olivia Rönning. Den och de två följande delarna, Den tredje rösten och Svart gryning, har givits ut i ett tjugotal länder.

De är dessutom Sveriges mest erfarna manusförfattare och förutom tv-filmatiseringen av Springfloden från 2016 ligger de bland annat bakom serier som Graven och Morden och tjugotalet Beckfilmer.

Låna boken på biblan eller köp den hos din lokala bokhandlare, eller hos Adlibris eller Bokus.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar