Sidor

torsdag 18 januari 2018

Att läsa i cirkel - det ger bildning

Att bokcirkla är, som jag sagt mången gång tidigare, världsbäst!


Jag får läsa spännande och intressanta böcker som jag själv kanske inte valt. Självklart tycker jag inte alltid om dem, men det är sällan det blir så dåligt att jag inte läser klart.

Jag får diskutera det jag läst med andra kloka människor! Plötsligt blir min läsupplevelse så mycket mer. Jag får reda ut frågetecken och nysta i etiska dilemman. Jag kan fara ut i fantasier och drömmar. Jag får höra andra personers syn på saker vilket ger mig möjlighet att förädla eller förändra mina egna åsikter. Såå många gånger jag tänkt "Jaha, du tänker så. Det hade jag inte tänkt på, vad intressant!"

Och dessutom får jag umgås med goda vänner, kollegor och nya bekantskaper. Diskutera livet och allting. En god bokdiskussion leder en alltid vidare in i den vanliga verkligheten och de utmaningar vi alla står inför och behöver dryfta. Guld värt!

Att vara nyfiken på sin omvärld, att vara nyfiken på sina medmänniskor av alla sorter - det resulterar allt som oftast i bildning. Det ger oss tillgång till nya rum. Det berikar oss och är en förutsättning för demokrati tror jag. Stora ord... :-)

På tur i mina cirklar framöver är:
  • Binas historia av Maja Lunde 
  • Andras vänner av Lianne Moriarty
  • Romanerna om Patrick Melrose, volym 1 av Edward St Aubyn
Häng kvar så kan du läsa vad jag tycker om just de böckerna! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar