Sidor

onsdag 14 mars 2018

Fartblinda av Carolina Neurath

Fartblinda av Carolina Neurath beskrivs som en thriller i finansvärlden. Jag vet inte om thriller är den bästa beskrivningen även om den är spännande.
Under en jakthelg i Skåne nås Peder af Rooth av ett samtal som kommer att förändra allt: den anrika bank där han är vd riskerar konkurs. Någon timme senare sitter han i ett privatplan med sin fru på väg tillbaka till Stockholm där dramatiska dygn väntar.

Det här är en berättelse som ger mig inblick i en värld som är främmande för mig men ändå lite bekant. Myndigheterna som finns där har jag ju god inblick i. :)
Tyvärr är detta inte riktigt min grej. Det blir ytligt och jag känner inte engagemang för någon av personerna i berättelsen. Berättelsen drivs framåt och jag vill läsa vidare, men får liksom inte något för det och det hela slutar rätt snöpligt. 
Författaren är väldigt mycket journalist i sina beskrivningar, och det är inte en fördel här. Det blir detaljerat och ordrika beskrivningar av allt som händer. Mycket lite lämnas åt de egna bilderna, det är synd. Jag tänker på Liza Marklund när jag läser, när det är en journalist i huvudrollen blir det naturligt så tänker jag. 
Den egensinniga ekonomijournalisten Beatrice Farkas fick tipset som skulle kunna fälla banken för länge sedan. I månader har hon stridit mot ett par av landets mäktigaste finansmän. Aldrig hade hon kunnat ana konsekvenserna av sitt avslöjande.
Nej, inte min kopp te, men en spännande bok som trots allt fångar mig en stund även om den troligen inte kommer lämna ett bestående intryck.

Vill du läsa, låna den på biblan eller köp hos din lokala bokhandlare eller till exempel på Adlibris eller Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar