Sidor

söndag 14 januari 2018

Människor som går iväg av Jörgen Löwenfeldt

Jag har lyssnat... lyssnat på en poddnovellsamling. Och en mycket bra sådan. Du hittar den här, på Sound Cloud.

Lyssna är ju vanligtvis inte riktigt min grej. Gillar att se orden, skapa en egen röst av dem. Men ibland blir det helt rätt även i lyssnad form när rösten vald med eftertanke.

Människor som går iväg är en samling på åtta noveller av Jörgen Lövenfeldt. Alla om olika människor, av olika människor, och jag gillar det!


Om människor som sagt, och om förväntningar, förvåningar, förvecklingar. Ibland möts och ibland lämnar människor på oväntat sätt och berättelser tar oväntade vägar, eller helt väntade.

När jag lyssnat några gånger inser jag hur mycket rösten faktiskt betyder. Den ger en extra dimension till texten. Emellanåt känns den inte rätt till en början, som t.ex. när jag lyssnade på På kontoret på natten. Rösten, Anna Jörgensdotter, kändes så torr och distanserad .. men när berättelsen utvecklade sig så blev just den rösten helt perfekt, och fylld av känsla. Intressant!

Det är svårt att skriva något om varje novell utan att spoila .. det är dessutom svårt att välja någon som är extra bra.. alla har sina olika finesser. Men en favorit är ändå K86 inläst av Peo Bengtsson (och han läser den himla bra!). En fascinerande historia, spännande och oväntad.

Titelnovellen, När människor går iväg inläst av Hedvig Weibull, sätter sig också lite extra i kroppen. Så mycket igenkänning, i stort och smått. Vaattrdagen och att tro på en gemensam bild av framtiden, och plötsligt inse att man fattat helt fel... kännbart!

Lyssna! En i taget på väg till jobbet kanske. Eller alla i ett slag när du pysslar hemmavid. Så värt. Och du kommer att vilja lyssna om, det här är berättelser som väcker tankar och vid varje lyssning märker du något nytt.. kanske oväntat eller bara helt väntat.

Jörgen Löwenfeldt debuterade 2017 som romanförfattare med romanen Ensamma tillsammans, läs den också! Jag har skrivit om den här. Han skriver också på Instagramkontot Bagatellerna. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar