Sidor

söndag 16 mars 2014

Värdet av nätverk

Idag och i morgon är jag på konferens och årsmöte med mitt nätverk EUMA, European Management Assistants. (fredag och lördag alltså! :) )

Det är lite extra den här gången eftersom vi fyller 40 år. Ett internationellt nätverk för assistenter/sekreterare till chefer i ledande position. Vi finns i 26 länder, och i Sverige engagerar vi närmare 250 personer. Det är stort.

Det går inte att överskatta nyttan och glädjen över ett yrkesnätverk. Att vara assistent till högsta chefen är ofta ett ensamt jobb. Vi vet mycket, står ledningen nära, och "är" chefen. Det innebär många balansgångar och integritets-djupandningar. Att samtal tystnar i lunchrummet...att samtal startar i lunchrummet. :)

Att då få möjlighet att dryfta problem och glädjeämnen med nära, men ändå inte nära, kollegor är guld värt. Att få stöd i svåra situationer. Svåra för företaget/myndigheten/organisationen, svåra för chefen eller svåra för en själv. Ensam är inte alls stark.

Idag samlas många av oss till en konferens med spännande föreläsare, en möjlighet till kompetensuteckning, inspiration och småprat. Ikväll äter vi en god middag tillsammans och firar vårt jubileum, och i morgon är det årsmöte. Följ oss på Twitter  #eumasweden.

Jag arbetar gärna aktivt i nätverk, tycker om att hitta spännande föreläsare, utmana och utveckla vår bild av världen. Därför hamnar jag i styrgrupper och styrelser. Och jag gillar det!

 
 
Detta är inlägg 014 av 100 i utmaningen #blogg100


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar