Sidor

onsdag 25 december 2013

Julläsning

Lite julläsning är ju nästan obligatoriskt. :)

Det är under julledigheten en har tid att läsa länge, precis som på sommaren. Det är speciellt och ger möjlighet att njuta av en historia nästan i ett sträck. En del böcker kräver tid, men även en "lättare" bok kan avnjutas snabbt.

Vad läser du när du är ledig? Någon speciell genre?

På mitt bord ligger nu Italienaren av Sven Olov Karlson. Det är hans smått självbiografiska debut. Jag läste hans Porslinsfasaderna tidigare i år och tyckte mycket om. Han tecknar fantastiska personporträtt i en landsbygd som både finns kvar och inte. Brukssamhällets vara och inte vara.

Jag ska också läsa Vägen mot Bålberget tänkte jag, av Therése Söderlind. Den har jag som e-bok. Jag har varit där i trakterna och tittat. Roligt att ha lite referenser när en läser tycker jag. Det ger mervärde. Dessutom en del av vår historia som tål att påminnas om så att vi inte glömmer.


Från Holmes till Sherlock av Mattias Boström är också påbörjad och ska avslutas. Spännande om detektiven men också om så mycket annat. Rolig läsning! Med inspiration av teasern från BBC om nya Sherlock-avsnitt blir en lite extra sugen. Längtar!

DN har också nu i jul, precis som i somras, ett fint erbjudande om tre gratis e-böcker under helgerna, finfint tycker jag!
  • Paradisoffer av Kristina Ohlsson
  • Odödlig av Sharon J. Bolton
  • Kanada av Richard Ford

Jag har dessutom fått en fin julklapp, en Kindle, som ska utforskas. Den är dessutom laddad med en önskebok, Guld av Chris Cleeve. Glad!


Hoppas ni får en härlig ledighet och lästid!

2 kommentarer: