Sidor

torsdag 9 juni 2016

Coola titlar och snygga omslag

En liten historia om hur intresse för en bok väcks.

Det kan ju som du vet hända nästan hur som helst. Någon rekommenderar, du hör författaren prata om sin bok, den har ett snyggt omslag, den diskuteras i sociala medier, den lilla lila bokhandelns hylla svårsålt lockar dig... ja, nästan hur som helst.

Idag hände det mig på ett nytt och liiite pinsamt sätt. Jag såg Katrine Marcal twittra om sin bok som ges ut i USA nu, Who Cooked Adam Smith's Dinner? Det första (och enda) jag tänkte när jag såg det var, vilken rolig titel och vilket snyggt omslag, den måste jag läsa. 

Jag gör nu det jag aldrig brukar göra, jag frågar direkt utan att försöka ta reda på själv först. Frågar Katrine om den inte finns på svenska?

Hon svarar förstås artigt att jovisst finns den det, den heter Det enda könet och gavs ut 2012. (Och ja, den har jag stående i min oläst-hylla.) Skämskudde! Det hade jag ju vetat om jag tänkt några sekunder. 

Men, som sagt, intresset väcktes igen. Och nu ligger den först i läsa-högen. :-)

PS. Varför kan inte bokhandlarna på nätet hantera författare som byter efternamn? DS. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar