Sidor

lördag 1 april 2017

Med dig vågar jag allt av Ted Hesselbom och Anna Lihammer

Det här är en historisk novellsamling. Men det är också så mycket mer.

I Med dig vågar jag allt, av Ted Hesselbom och Anna Lihammer, får vi träffa människor i olika tider; dåtid, nutid och framtid. De lever sina liv, älskar och hoppas. Och är väldigt lika oss. De, så som vi, vill vara sig själva. Bli sedda och accepterade för dem de är.
Januari 1022 rör hon sig som ett smidigt rovdjur mot sitt nästa byte. Juli 1666 sluter han ögonen i en kyss och är för första gången i sitt liv jämställd en annan person. September 1851 säger han ’I had forgotten how beautiful you are’ . Nyår 2112 längtar hon tillbaka till det trygga 2000-talet.
Cunrat, Ingegerd, Yann, Alice, Tapani... alla är de speciella och älskansvärda. Olika men ändå så lika. Författarna har verkligen lyckats hitta det varmt mänskliga i alla olika personer och tider. Och dessutom gjort mig nyfiken på den historiska kontexten. Jag får plötsligt ta till mig Sveriges historia på ett annat sätt, från ett annat perspektiv. Det väcker intresse och lust. Inte illa!

På ett fint och finurligt sätt har de vävt samman de olika berättelserna genom ting som återkommer på olika sätt, både faktiskt men också som detaljer. Ringen, de blå blommorna, papegojorna.. snyggt gjort, det ger det hela ett sammanhang, en ram. 

Tack Historiska Media för att jag fick tillfälle att läsa denna pärla! Anna och Ted, jag hoppas ni fortsätter att skriva tillsammans. Det bådar gott.

Anna skriver också historiska spänningsromaner (sluta för allt i världen inte med det!). Jag har läst hennes Medan mörkret faller och skrivit om den på bloggen. 

Låna Med dig vågar jag allt på biblan, köp hos din lokala bokhandlare eller hos t.ex. Adlibris eller Bokus.

Detta är inlägg 32 av 100 i utmaningen #blogg100

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar