Sidor

fredag 12 augusti 2016

Amerikahuset av Sven Olov Karlsson

Mera sommarläsning...

Amerikahuset av Sven Olov Karlsson har legat i min läshög ett tag. Jag läste Porslinsfasaderna av samma författare för något år sedan och blev riktigt sugen på mer.

Man skulle kunna förledas att tro att detta är en vanlig landbygdsroman. Som handlar om vanliga människor som kommit efter, som lever sitt liv vid sidan om. Och det är det. Också.

Men framför allt är det en berättelse om just människorna, om skuld och skam, frihet och ofrihet. Om saker som alla ser och aldrig glömmer. Hur det är snudd på omöjligt att gå vidare med sitt liv, man hålls kvar har historiens nät och människorna som befolkar det.  
En gång var Eddy Mood nyförälskad, stolt ägare till både köttboskap och mjölkkor och framtiden tycktes ljus. Nu återvänder han till sin förfallna fädernesgård i Eriksfors som luttrad fängelsekund efter tjugo år på kåken för mord. Hemkomsten ses långt inte med blida ögon av alla i byn och gamla sår rivs upp på nytt.
Jag dras till historier som denna. Till landsbygdens charm och skitighet. Till kampen att hitta sin plats på kartan, trots att bruket lagt ner och framtiden ser mörk ut. Det är starka människor som lever här. Men också människor som lämnats efter, som inte hittar tillbaka.

Jag imponeras av och tycker om sättet författaren beskriver sina karaktärer. Han lyfter varsamt fram deras sidor, osentimentalt men varmt. Man tar dem till sitt hjärta. Och språket! Precis där jag vill ha det. Flyter lätt och jag vill inte sluta läsa.

Som en stor extra bonus har författaren gjort en spellista på Spotify till boken! (finns också till de andra böckerna). Inledningslåten är Season of the Witch med Blues Brothers... just sayin'! Lyssna när du läser.


Låna på biblan köp hos din lokala bokhandlare eller hos Adlibris, Bokus eller Glansholm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar