Sidor

torsdag 1 oktober 2015

Augustpriset - sex böcker

När särskrivning spelar roll! ;-)

Dags att börja spekulera snart! Vilka blir nominerade? Har jag en favorit? Vad tycker mina medbloggare?

Jag kommer främst att spekulera och skriva om böckerna i kategorin Årets svenska skönlitterära bok, men så klart om själva priset också.

Svenska Förläggareföreningen instiftade priset 1989 för att belöna och sätta fokus på de bästa nyutkomna böckerna på svenska varje år. Priset delas ut i tre kategorier: Årets svenska skönlitterära bok, Årets svenska fackbok och Årets svenska barn- och ungdomsbok.

En jury i respektive kategori nominerar sex titlar vardera. Jury för det skönlitterära priset är:

Kaj Schueler, ordförande – kulturjournalist och kritiker. Från 2001 till 2012 var han först verksam som litteraturredaktör och sedan kulturchef i Svenska Dagbladet
Viola Bao – litteraturkritiker
Björn Kohlström – gymnasielärare och frilansskribent
Roland Salemark – har varit i bokbranschen i över trettio år och driver Bokhandeln Wessman& Pettersson i Visby sedan 2006
Maarja Talgre – kulturjournalist, författare och mångårig medarbetare vid Sveriges Radios kulturredaktion, numera frilans

Det är roligt att gissa lite, och jag ska fundera på vad jag tror, men vad tror du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar