Sidor

måndag 25 november 2013

Augustpriset 2013 - en kort och snabb reflektion

Den stora galan för böcker och författare, fint inramat av Konserthusets glans!

Lilla Augustpriset går till Nicole Accord för Då skulle världen vara en vacker plats. Bra med ett pris för unga författare. Behövs! Petter presenterar mycket bra. Men jag kan inte låta bli att hoppas att det nästa år är fler killar nominerade...

Kategorin Fackböcker presenteras de nominerade av läsare, i och för sig kändisar, men ändå. Det är ett bra grepp. Ger en extra dimension.
Vinnare: Bea Uusma, Expeditionen.Min kärlekshistoria. Norstedts. Väl värt tror jag, är sugen på att läsa den.

Barn- och ungdomsböcker presenteras också av läsare/kändisar. Lars Lerin först ut presenterar Anna Höglunds "Om detta talar man endast med kaniner.", och på sitt sätt så speciellt och förstås i kaninöron. :)
Vinnare: Snöret, fågeln och jag av Ellen Karlsson och Eva Lindström. Hippo förlag. Debutantskribent, roligt!

Och nu.. Augustpriset för årets skönlitterära bok. Och även här kändisar som läst och presenterar.
Sven Wollter har läst och presenterar Egenmäktigt förfarande! :-) "Det är en bok om sinnets förvillelse och ögats förblindelse. Medea - släng dig i väggen!" säger han!
Vinnare: Lena Andersson, Egenmäktigt förfarande - en bok om kärlek. Natur & Kultur.

Här har jag skrivit om Lenas bok.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar